Sekcija avtoserviserjev že mnogo let med svojimi člani predstavlja in promovira računalniški program »kalkulacija cene delovne ure v avtoservisnem obratu«.
Izdelavo računalniškega programa izračuna cene delovne ure v avtoservisnem obratu je sekcija pripravila za svoje člane, saj člani pogosto izpostavljajo vprašanja, kakšna cena delovne ure je prava in kakšna je primerna. Program omogoča avtoserviserju izračunati informativni izračun njegove delovne ure v njegovem obratu. S programom servis lahko točno določi urno postavko za opravljeno storitev in hkrati lahko preveri, v kolikšni meri s svojo urno postavko pokriva stroške in koliko dobička ustvari. Program je preprost in vsak si lahko sam izračuna, ob pomoči knjigovodskih izkazov, ceno svoje delovne ure.
Vstop do računalniškega programa je zavarovan s člansko številko in z individualnim vstopnim geslom, kar zagotavlja tudi varnost in anonimnost vnesenih podatkov. Hkrati pa zagotavlja izpis individualne kalkulacije, ki je definirana tudi z nazivom firme člana.
Metodologija, uporabljena za izračun cene delovne ure v avtoservisnem obratu, po kateri deluje računalniški program je bil na seji Lakirno-karoserijskega sveta dne 29. junija 2010 predstavljen tudi zavarovalnicam in firmi Eurotax. Ti so se z uporabljeno metodologijo strinjali. Tako pripravljena kalkulacija cene delovne ure (narejene s tem programom) je sprejemljiva tudi kot argument v pogajanjih glede višine cene delovne ure.
Povezava do programa je na razpolago s klikom na povezavo: kalkulacije delovne ure v AS obratu.
Za nemoteno delovanje avtoservisa bi bilo dobro, da bi ozadje izračuna delovne ure poznali prav vsi, ki so udeleženi v delovnem procesu. Žal pa temu vprašanju tudi v srednjih šolah praviloma ne namenjajo pozornosti. Nosilci dejavnosti, ki vsaj malo poznajo ozadje izračuna delovne ure, vedo, da je dejansko dosežena cena delovne ure mnogokrat nižja od dejanske stroškovne cene in da zgolj s ceno delovne ure ne morejo ustvariti dobička. Zato poskušajo »minus« pokriti iz drugih virov oz. razliko pridobiti drugje. Mnogokrat krijejo minus iz rabatov, ki jih dobivajo pri nakupu materiala in opreme servisa - kar pa je zgrešeno ravnanje. V sekciji avtoserviserjev to trditev utemeljujemo z zbranimi in preverjenimi podatki mnogih servisov, ki so se odzvali na prošnjo, da nam posredujejo svoje kalkulacije cene delovne ure.
Primer kalkulacije, ki temelji na povprečnih podatkih samozaposlenega avtoserviserja v Sloveniji je bil narejen na začetku leta 2022! Ob pripravi kalkulacije je potrebno upoštevati naslednja dejstva:
Tako narejen izračun predstavlja LASTNO CENO ene avtoservisne ure.
Pri izračunu/kalkulaciji cene ure se mnogokrat pozabi, da je potrebno poleg stroškov, ki nastajajo, upoštevati tudi izkoriščenost delovnega dne! Izkoriščenost se zmanjšuje zaradi mnogih razlogov, ki jih lahko strnemo v minute oziroma celo v ure. Izkazujejo se kot čas, ki je potreben za pripravo in izvedbo popravila, predstavlja pa mnogokrat čas, ki ga strankam "pozabimo" zaračunati. Najbolj običajni so dogodki, povezani s sprejemom in oddajo vozila, na primer razgovor s stranko, zakaj je pripeljala vozilo na servis, o težavah in opažanjih ipd. Res nam to lahko skrajša čas servisiranja. Izkoriščenost (= nezaračunane, vendar opravljene delovne ure) nam zmanjšujejo tudi iskanje in nakup rezervnih delov, čakanje na dobavo, pa tudi npr. različne zahteve zavarovalnic: izpolnjevanje dokumentacije, skeniranje, kopiranje, slikanje, zlaganje, pošiljanje, pa tudi druga administrativna opravila, ki jih moramo opraviti, da poslovanje sploh poteka. Včasih to tudi zmanjšuje tveganja (npr. priprava in izpis delovnega naloga, računa, reklamacija ipd.). Je pa tudi precej drugih dejavnikov, ki vplivajo na izkoriščenost/izgubo delovnega časa, na primer izostanki povezani z usposabljanjem in izobraževanjem, bolniški dopust, prevzemanje materialov in rezervnih delov ipd., pa tudi čas, porabljen za malico. Vse te izgubljene oziroma bolje rečeno, ne zaračunane delovne ure zmanjšujejo izkoriščenost delovnega časa in močno vplivajo na ceno delovne ure. V malem in mikro avtoservisnem obratu, ki ima do 5 zaposlenih, je izkoriščenost v primeru zelo dobre organizacije dela lahko okoli 70 % (od 8 ur dela je mogoče zaračunati le 65% časa, torej okoli 5 ur).
Ob upoštevanju zgoraj navedenih dejstev, podatkov in izkušenj izhajajo naslednja dejstva:
izkoriščenost | število delovnih dni oz. ur / mesec | izračun = stroški : urami | cena delovne ure |
---|---|---|---|
100% | 23 dni = 184 ur | 5.000 EUR : 184 ur = |
27,17 EUR/uro |
100% | 22 dni = 176 ur | 5.000 EUR : 176 ur = |
28,41 EUR/uro |
100% |
22 dni - malica (22 x 0,5 ure) = = 176 ur - 11 ur = 165 ur |
5.000 EUR : 165 ur = |
30,30 EUR/uro |
65% | 176 ur x 65% = 114 ur | 5.000 EUR : 114 ur = |
43,86 EUR/uro |
Prikazan izračun je pomanjkljiv, na kar kaže tudi dejstvo, da kalkulacija ne vključuje niti odsotnosti zaradi letnega dopusta, niti stroškov financiranja in zalog, niti stroškov usposabljanja, niti ne vključuje bistvenega elementa, zaradi česar delamo – dobička!
Zato v sekciji avtoserviserjev vztrajamo, da mora priznani strošek dela v avtoservisni delavnici tudi pri zavarovalnicah vsebovati vse te kalkulativne elemente. To velja še posebej zato, ker programi, s pomočjo katerih zavarovalnice izračunavajo škodo na vozilih (Eurotax ali Audatex), priznavajo le časovne normative proizvajalcev vozil, ki veljajo zgolj in samo za popravilo vozil, ne upoštevajo pa porabljenega časa za naloge, ki jih zavarovalnice prenašajo na avtoserviserja, niti izpolnjevanja zakonskih zahtev. Torej se avtoserviserju na tak način ne prizna čas, ki ga dejansko porabi za popravilo ali zamenjavo delov.